Η πολυσυζητημένη ταινία για το θρυλικό συγκρότημα Queen & τον Freddie Mercury κρίθηκε αυστηρά, αλλά αξίζει να τη δείτε…
-Από τη Μανταλένα Μαρία Διαμαντή
Θα’μου δε θα’μουν τριών χρονών… Όσο περίεργο κι αν φαίνεται, εκείνη η εικόνα έχει μείνει τόσο ζωντανή στη μνήμη μου λες και την έχω τώρα μπροστά μου… ‘Εναν άνδρα ντυμένο σαν γυναίκα… Ροζ στενή, αμάνικη μπλούζα, μια μαύρη, κοντή, γυαλιστερή και ιδιαίτερα εφαρμοστή φούστα με σκίσιμο σε ψηλό σημείο και ζώνη δεμένη φιόγκος στη μέση, μαύρο καλσόν, ψηλοτάκουνες γόβες, εκκεντρικά γυναικεία αξεσουάρ… Καρέ, “ξυσμένο” μαλλί με αφέλειες και… μουστάκι… Αποσβολωμένη τον παρακολουθούσα μέσα από την οθόνη της τηλεόρασης, αναζητώντας κάποια εξήγηση, για το τί έκανε εκείνος ο άνδρας…Γιατί ήταν ντυμένος σαν γυναίκα σκουπίζοντας με την ηλεκτρική σκούπα το πάτωμα; Οι άλλες γυναίκες που ήταν μαζί του, ήταν άραγε γυναίκες ή μεταμφιεσμένες όπως εκείνος; Μήπως ήταν απόκριες; Όποιος σκούπιζε με την ηλεκτρική θα μεταμορφωνόταν ; Αγγλικά μιλούσα ήδη τόσο καλά ώστε μπορούσα να ξεχωρίσω το “I want to break free” που τραγουδούσε, δίχως όμως να έχω ιδέα στο ουσιαστικό νόημα αυτής της φράσης, πέρα από τη μετάφρασή της…
Κι αυτή, ήταν η πρώτη μου “γνωριμία” με τον Freddie Mercury. Έναν άνθρωπο που γεννήθηκε με άστρο… Από τους πιο ταλαντούχους performers της γενιάς του που έγινε διάσημος ως τραγουδιστής και πιανίστας του βρετανικού ροκ συγκροτήματος Queen. Μπορεί να έχουν περάσει 27 χρόνια από το θάνατό του, εκείνος όμως, παραμένει ο νούμερο ένα rock star… Ένας θρύλος!
Ο ίδιος είπε κάποτε: “δεν θα γίνω ένας ροκ σταρ, θα γίνω θρύλος” και όπως αποδείχτηκε το κατάφερε.
Πώς μπορούμε, άλλωστε, να ξεχάσουμε τον άνθρωπο που συνέθεσε και ερμήνευσε το αξεπέραστο “We are the champions”, το όποιο έως και σήμερα αποτελεί ύμνο κάθε ομαδικής επιτυχίας στον αθλητισμό παγκοσμίως.
Τα λόγια του γι`αυτό είναι χαρακτηριστικά: «Είναι ό,τι πιο εγωιστικό και αλαζονικό έχω γράψει. Σκεφτόμουν το ποδόσφαιρο και ήθελα ένα τραγούδι συμμετοχής. Ουσιαστικά απευθυνόμουν στην μάζα. Φυσικά το έκανα πιο θεατρικό, με ξέρετε, αλλά αυτή ήταν η προσφορά μου στους μουσικούς και στους φιλάθλους σε μια βερσιόν «I did it my way». Ήθελα να τονίσω ότι τίποτα στη ζωή δεν κατακτιέται εύκολα, όπως συνέβη και στη δική μου και νομίζω ότι αγαπήθηκε από τους ποδοσφαιρόφιλους γιατί ήταν ένα τραγούδι για νικητές. Δεν το πιστεύω, πάντως, ότι κανείς δεν έχει γράψει κάτι για να το ξεπεράσει».
Μεγαλώνοντας, όχι μόνο κατάλαβα τί ήθελε να πει μέσα από το σοκαριστικό για τα τότε παιδικά μου μάτια, videoclip, αλλά λάτρεψα τα τραγούδια του που έγραψαν ιστορία: “Crazy little thing called love”, “Love of my life”, “Killer Queen” ,“We will rock you”, “I want to brake free”, “Another one bites the dust”, “I want it all”, «A Kind of Magic», «One Year of Love», «Who Wants to Live Forever», «Hammer to Fall» …
Αλλά κι εκείνο που ανακηρύχθηκε από το βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες ως το τραγούδι της χιλιετίας, το “Bohemian Rhapsody” .
Και νομίζω ότι για τη ζωή του θρυλικού Freddie Mercury, δεν θα μπορούσε να βρεθεί καλύτερος τίτλος σε ταινία από αυτόν… ”Bohemian Rhapsody”, λοιπόν…
Ένα έργο που με καθήλωσε για δύο λόγους : την ανεπανάληπτη μουσική των Queen που παρουσιάστηκε με εύστοχο τρόπο και την απίστευτη ομοιότητα – τόσο στην εμφάνιση, όσο και στο στήσιμο και τις κινήσεις -του ηθοποιού που ενσάρκωσε αυτόν τον απαιτητικό ρόλο: τον Rami Malek.
Ρίχνοντας μια γρήγορη ματιά σε πολλές κριτικές για την ταινία, είδα πως οι περισσότερες ήταν εξαιρετικά αυστηρές… Σίγουρα Freddie Mercury δεν ξαναγεννιέται και απίθανο να βρεθεί πανομοιότυπο του… Όμως ο Malek κατάφερε σε αρκετές σκηνές να μας δώσει την ψευδαίσθηση ότι βλέπαμε τον μεγάλο rock star…
Ενας άνθρωπος που λατρεύτηκε για το ταλέντο της φωνής του, τα τραγούδια του, αλλά και την αμεσότητα με το κοινό του, παραμένει διαχρονικά νούμερο ένα στην καλλιτεχνική συνείδηση όλων μας… Η δημοφιλία του συγκροτήματος Queen και ο “πρωταγωνιστής” της, ήταν αρκετός λόγος για να εκτοξευθεί το Bohemian Rhapsody στην κορυφή του αμερικάνικου Box Office το πρώτο Σαββατοκύριακο προβολής του, φτάνοντας τα 50 εκατομμύρια δολάρια στο άνοιγμά του, αφήνοντας τον Καρυοθραύστη της Disney αρκετά πίσω.
Παρά την ταλαιπωρημένη παραγωγή – η ταινία ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε με διαφορετικό σκηνοθέτη- και τις μέτριες κριτικές, το Bohemian Rhapsody κατάφερε να ξεπεράσει τις προσδοκίες.
Ένας ακόμη λόγος που ενίσχυσε την απήχησή του, ήταν ότι το τμήμα μάρκετινγκ του στούντιο έβγαλε πολλά και καλά trailer για τη ταινία, όπως και το ότι ο Malek εμφανιζόταν σε πολλά late night talk shows στην αμερικάνικη τηλεόραση, αρκετό καιρό πριν.
Το σενάριο υπογράφει ο Anthony McCarten, ο οποίος έχει γράψει τα σενάρια σημαντικών ταινιών όπως ‘The Theory of Everything’ και ‘The Darkest Hour’.
Συγκριτικά με παρόμοιες, μουσικές ταινίες που κυκλοφόρησαν πρόσφατα, το άνοιγμα του Bohemian Rhapsody ήταν κατά 14% καλύτερο από το blockbuster της Lady Gaga, A Star Born (42,9 εκατομμύρια δολάρια) και κατά 30% καλύτερο από του Mamma Mia! Here We Go Again (34,9 εκατομμύρια δολάρια τον περασμένο Ιούλιο).
Στην πολυσυζητημένη ταινία, βλέπουμε αρχικά την ιστορία του Farrokh Bulsara, πρόσφυγα από τη Ζανζιβάρη στη Μεγάλη Βρετανία, όπου έγινε γνωστός ως ο τραγουδιστής και ηγέτης των Queen, αλλάζοντας το όνομά του σε Freddie Mercury.
Ο Rami Malek -πρωταγωνιστής της πολυβραβευμένης σειράς ‘Mr. Robot’- θεωρώ ότι ερμήνευσε ιδανικά τον ίσως πιο σημαντικό ρόλο της καριέρας του. Η ομοιότητά τους είναι ανατριχιαστική, ειδικά στην αναπαράσταση της συναυλίας των Queen στο Live Aid, στις 13 Ιουλίου του 1985.
Οι πρωταγωνιστές της ταινίες που υποδύονται τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος Queen…
Παρουσιάζεται με ενδιαφέρον τρόπο η περίοδος μετάβασης της ζωής του μοναχικού Fαrrokh σε Freddy. Ξεκινά η αφήγηση στις αρχές της δεκαετίας του ‘70 στην Αγγλία, τότε που ακόμη η σχέση του με τους γονείς του ήταν αρκετά ακανθώδης… Ο πατέρας του ήταν απαξιωτικός απέναντι στο γιο του, και απογοητευμένος μαζί του και συνεχώς τον ενθάρρυνε να “κάνει κάτι για τον εαυτό του”, αντί να συχνάζει τις κολεγιακές παμπ . Ο Freddie, όμως, επέλεξε να μην τον ακούσει. Μια μοιραία νύχτα, ο Freddie πηγαίνει στους μελλοντικούς συναδέλφους του, Brian May (Gwilym Lee) και Roger Taylor (Ben Hardy) και τους πείθει να συνεργαστούν μαζί του. Η μπάντα συνδέεται τελικά με τον μπασίστα, John Deacon (Joseph Mazzello), και με τόλμη, υπομονή, επιμονή, αλλά και λατρεία στην τέχνη που είχε μοναδικό ταλέντο, έγινε ο θρυλικός front-man της ροκ μπάντας των “Queen” .
Ίσως, αρκετός κόσμος δεν γνωρίζει ότι ο Freddy Mercury διατηρούσε για πολλά χρόνια σχέση με μια κοπέλα – τη γλυκιά Mary Austin Boynton- για την οποία έγραψε το “Love of my life” και παρέμεινε δίπλα του ως φίλη μέχρι και το τέλος της ζωής του.
Σε εκείνη, μάλιστα, άφησε το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του.
Ο Freddie Mercury με τη Mary…
H Mary της ταινίας…
Ο Freddie επέλεγε να ακολουθεί αντισυμβατικό δρόμο, αψηφώντας τα στερεότυπα και κάποια στιγμή, εγκαταλείπει τους Queen για να κάνει σόλο καριέρα. Στην πορεία όμως συνειδητοποιεί ότι εκείνοι είναι η οικογένειά του, κι αφού έχει “περιπλανηθεί” σε άσκοπες σχέσεις-φιλίες, καταφέρνει να επανενωθεί μαζί τους λίγο πριν τη συναυλία ‘Live Aid’ του 1985.
Ενώ έχει μόλις διαγνωσθεί ως φορέας του AIDS, ο Mercury πείθει τα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος, να πραγματοποιήσουν με γενναιότητα μία από τις καλύτερες συναυλίες στην ιστορία της ροκ μουσικής. Στην πραγματικότητα, τότε ακόμη δε γνώριζε ότι ήταν άρρωστος. Για την ασθένειά του έμαθε το 1987… Ο Singer, όμως, επέλεξε εκείνη τη μυθική εμφάνιση για την κινηματογραφική κορύφωση της ταινίας του. Και αυτή δεν ήταν η μόνη διαφορά με την αληθινή ζωή του Freddie Mercury, ωστόσο κάποιες αλλαγές εξυπηρετούν τη ροή της ταινίας…
Σε καμία περίπτωση δεν είναι εύκολη υπόθεση να ετοιμάσει κανείς μια βιογραφική ταινία κι αυτό γιατί υπάρχει ρίσκο στο πού θα επικεντρωθεί: στην προσωπική ή την επαγγελματική ζωή;
Mπορεί να λείπουν αρκετά στοιχεία από την πορεία του συγκροτήματος Queen και από τη ζωή του Mercury, όμως το finale με τις καθηλωτικές εικόνες από το “Live Aid”, κορυφώνουν τον “οργασμό”… Στο βλέμμα του Malek αποτυπώνεται η θλίψη αλλά και αστείρευτη τόλμη ενός θαρραλέου ανθρώπου που λατρεύει το κοινό του και την τέχνη που υπηρετεί…
Θρηνεί τραγουδώντας τον εμβληματικό ύμνο της μπάντας :
“…Too late, my time has come Sends shivers down my spine Body’s aching all the time Goodbye, everybody, I’ve got to go Gotta leave you all behind and face the truth”… Κι εμείς, οι θεατές, έχουμε την ψευδαίσθηση ότι βλέπουμε τον αληθινό Freddie Mercury, εκεί στη μεγάλη οθόνη…
Αυτό το κείμενο, επιλέγω να το ολοκληρώσω με το “Bohemian Rhapsody”- το τραγούδι που ενέπνευσε τον τίτλο της βιογραφικής ταινίας… Ένα τραγούδι που κάποτε από κάποιους αμφισβητήθηκε, απέδειξε όμως στην πορεία, τη μοναδικότητά του που παραμένει ανεξίτηλη στο χρόνο…
Πρόκειται για ένα τραγούδι του αγγλικού Rock συγκροτήματος Queen το οποίο γράφτηκε από τον ίδιο το Mercury και συμπεριλήφθηκε στον δίσκο του συγκροτήματος A Night at the Opera, ο οποίος κυκλοφόρησε το 1975 και προσεγγίζει αρκετά το είδος της Progressive Rock. H εκπληκτική σουίτα των έξι λεπτών, αποτελείται από πολλά μέρη, χωρίς όμως διαθέτει κουπλέ. Έχει εισαγωγή, κάποια μέρη με μπαλάντα καθώς κι ένα οπερετικό πέρασμα που καταλήγει σε έναν Hard Rock ήχο.
Aξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι τότε, αποτέλεσε την ακριβότερη κυκλοφορία single που έγινε ποτέ.
Μετά την κυκλοφορία του single αποτέλεσε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία παραμένοντας στην κορυφή των βρετανικών τσαρτ για εννέα εβδομάδες, πουλώντας πάνω από ένα εκατομμύριο αντίτυπα μέχρι τον Ιανουάριο του 1976.
Πολλά χρόνια αργότερα, το 1991, κατάκτησε και πάλι την κορυφή για πέντε εβδομάδες κι έγινε το τρίτο πιο επιτυχημένο single σε πωλήσεις στη Μεγάλη Βρετανία, κι ένα από τα πιο επιτυχημένα εισπρακτικά single σε όλον τον κόσμο. Αφού κυκλοφόρησε το 1976 στις ΗΠΑ, έφτασε το νούμερο 9 στα τσαρτ. Το 1992, επιστρέφοντας στα αμερικανικά τσαρτ, κατέλαβε τη τη δεύτερη θέση, αφού ακούστηκε στην ταινία Wayne`s World.
Οι κριτικές για το “Bohemian Rhapsody” ποικίλουν… `Ο,τι όμως και να έχει γραφτεί, το συγκεκριμένο τραγούδι παραμένει ανάμεσα στα πιο γνωστά τραγούδια των Queen και συμπεριλαμβάνεται σε διάφορες λίστες με τα σπουδαιότερα τραγούδια όλων των εποχών.
Όσο για το βιντεο που συνόδεψε το single; Ιδιαίτερα εντυπωσιακό και πρωτοποριακό. Πιο συγκεκριμένα, το περιοδικό Rolling Stone αναφέρει: «Η επιρροή του δεν μπορεί υπερεκτιμηθεί, αφού “εφηύρε το video clip”, επτά χρόνια πριν από την έναρξη του MTV».
Ο στιχουργός Tim Rice, ο οποίος συνεργάστηκε με τον Freddie Mercury για το άλμπουμ των Queen «Barcelona», σε συνέντευξή του στην Daily Mail αποκάλυψε πως το θρυλικό «Bohemian Rhapsody» ίσως να ήταν η πρώτη προσπάθεια του Mercury για να αποκαλύψει την πραγματική του σεξουαλική ταυτότητα. Είπε χαρακτηριστικά:
«Στον στίχο “Mama, I just killed a man”, έχει σκοτώσει τον παλιό Freddie, την προηγούμενη εικόνα του. Όταν λέει “Put a gun against his head, pulled my trigger, now he`s dead”, σκοτώνει το straight άτομο που ήταν μέχρι τώρα. Έχει καταστρέψει τον άντρα που προσπαθούσε να είναι και τώρα είναι αυτός που βλέπουμε και προσπαθεί να ζήσει με τον νέο Freddie. “I see a little silhouetto of a man” -είναι ακόμα ο ίδιος, στοιχειωμένος από αυτό που έκανε και από αυτό που είναι τώρα», εξηγεί ο Rice και συνεχίζει: «κάθε φορά ακούω αυτό το κομμάτι τον σκέφτομαι να προσπαθεί να αποτινάξει από πάνω του έναν Freddie και να αγκαλιάσει έναν άλλο -ακόμα και μετά από τόσα χρόνια». «Αν πιστεύω πως τα κατάφερε; Πιστεύω πως είχε αρχίσει να τα καταφέρνει αρκετά καλά», λέει στο τέλος.
“Bohemian Rhapsody”
Is this the real life?
Is this just fantasy?
Caught in a landslide,
No escape from reality.
Open your eyes,
Look up to the skies and see,
I`m just a poor boy, I need no sympathy,
Because I`m easy come, easy go,
Little high, little low,
Any way the wind blows doesn`t really matter to me, to me.
Mama, just killed a man,
Put a gun against his head,
Pulled my trigger, now he`s dead.
Mama, life had just begun,
But now I`ve gone and thrown it all away.
Mama, ooh,
Didn`t mean to make you cry,
If I`m not back again this time tomorrow,
Carry on, carry on as if nothing really matters.
Too late, my time has come,
Sends shivers down my spine,
Body`s aching all the time.
Goodbye, everybody, I`ve got to go,
Gotta leave you all behind and face the truth.
Mama, ooh (any way the wind blows),
I don`t wanna die,
I sometimes wish I`d never been born at all.
I see a little silhouetto of a man,
Scaramouche, Scaramouche, will you do the Fandango?
Thunderbolt and lightning,
Very, very frightening me.
(Galileo) Galileo.
(Galileo) Galileo,
Galileo Figaro
Magnifico-o-o-o-o.
I`m just a poor boy, nobody loves me.
He`s just a poor boy from a poor family,
Spare him his life from this monstrosity.
Easy come, easy go, will you let me go?
Bismillah! No, we will not let you go. (Let him go!)
Bismillah! We will not let you go. (Let him go!)
Bismillah! We will not let you go. (Let me go!)
Will not let you go. (Let me go!)
Never let you go (Never, never, never, never let me go)
Oh oh oh oh
No, no, no, no, no, no, no
Oh, mama mia, mama mia (Mama mia, let me go.)
Beelzebub has a devil put aside for me, for me, for me.
So you think you can stone me and spit in my eye?
So you think you can love me and leave me to die?
Oh, baby, can`t do this to me, baby,
Just gotta get out, just gotta get right outta here.
(Ooooh, ooh yeah, ooh yeah)
Nothing really matters,
Anyone can see,
Nothing really matters,
Nothing really matters to me.
Any way the wind blows.
Αυτή είναι η πραγματική ζωή;
Ή απλά φαντασία;
Πιάστηκα στην κατολίσθηση
Καμμία απόδραση απ’ την πραγματικότητα
Άνοιξε τα μάτια σου
Σήκωσε τα μάτια σου ψηλά στον ουρανό και κοίτα
Είμαι απλά ένα φτωχό παιδί
Δεν θέλω συμπόνια
Γιατί είμαι ό, τι να’ ναι
Απ’ τα ψηλά στα χαμηλά
Όπου φυσά ο άνεμος
Πραγματικά δεν με νοιάζει
Μαμά, μόλις σκότωσα κάποιον
Έβαλα το όπλο στον κρόταφό του
Πάτησα τη σκανδάλη, τώρα είναι νεκρός
Μαμά, η ζωή μόλις άρχισε
Αλλά μόλις έφυγα και τα παράτησα όλα
Μαμά, ωωω
Δεν ήθελα να σε κάνω να κλάψεις
Αν δεν γυρίσω αύριο στο σπίτι
Συνέχισε τη ζωή σου σαν να μην έχει γίνει τίποτα
Πολύ αργά, ήρθε η ώρα μου
Κάνε με να φοβηθώ
Το σώμα μου πονά συνέχεια
Αντίο σε όλους
Πρέπει να φύγω
Πρέπει να σας αφήσω όλους πίσω
Και να αντιμετωπίσω την αλήθεια
Μαμά…(όπου φυσά ο άνεμος)
Δεν θέλω να πεθάνω
Πολλές φορές εύχομαι να μην είχα γεννηθεί
Βλέπω μια μικρή ανδρική σιλούετα
Τροβαδούρε θα παίξεις μουσική για φαντάνγκο;
Πολύ με τρομάζουν οι κεραυνοί και οι αστραπές
Γαλιλαίε
Φιγκαρό
Εντυπωσιακό
Είμαι απλά ένα φτωχό αγόρι κανείς δεν με αγαπά
Είναι απλά ένα φτωχό αγόρι από μια φτωχή οικογένεια
Βγάλ’ τον απ’ αυτή τη θηριωδία
Ό, τι να’ ναι θα με αφήσεις να φύγω;
Μπισμίλα όχι! Δεν θα τον αφήσουμε
Ας’ τον να φύγει.
Μπισμίλα όχι! Δεν θα τον αφήσουμε
Ας’ τον να φύγει. Μπισμίλα όχι! Δεν θα τον αφήσουμε
Ας’ τον να φύγει.
Μπισμίλα όχι! Δεν θα τον αφήσουμε
Ας’ τον να φύγει.
Ποτέ ποτέ ποτέ!
Άσε με να φύγω
Όχι όχι όχι όχι
Μαμά μου!
Μαμά άσε με να φύγω!
Ο Βελζεβούλ έβαλε το διάβολο μέσα μου!
Νομίζεις λοιπόν πως μπορείς να με λιθοβολήσεις και να μου βγάλεις το μάτι;
Νομίζεις ότι μπορείς να με αγαπάς και να με αφήσεις να πεθάνω;
Δεν μπορείς να το κάνεις αυτό μωρό μου
Απλά φύγε από δω
Ω ναι, ω ναι
Τίποτα δεν έχει αξία
Όλοι το ξέρουν
Τίποτα δεν έχει αξία
Τίποτα δεν αξίζει για μένα
Όπου φυσά ο άνεμος